Rabu, Jun 13

Resepi Gulai Pekat Daging Rusa

السلام عليكم


Semalam aku beli daging rusakan... ok ini dah aku masakkan daging tu.. pergh.. memang marvelouslah rasa dia. tak rugi aku beli daging tu.

Jom aku sharekan resepinya. Tapi resepi asalnya ambil dari blog periuk tanah. Mohon share ye tuan punyer resepi... pinjam gambar gak hehehehe...


Resepi Gulai Pekat Daging Rusa

 Bahan-bahan: (hidangan 5-8 orang)
500 gm daging rusa -dihiris nipis dan kecil- dibersihkan
2 sudu besar rempah kari ayam/daging- dibancuh dengan 1 cawan air
1 sudu besar kerisik yang ditumbuk hingga pecah minyak
1 tangkai daun kari
3 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1/2 inci halia dihiris halus
1 inci kulit kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, bunga cengkih
1 sudu besar cili kisar
kentang dibelah 4 jika suka
1 cawan santan kelapa daripada 1/2 biji kelapa (aku guna susu freshjer. Nak buang lemak kenalah kurang guna santan hehehe)
Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan rempah 3 serangkai hingga wangi dan bawang keperangan.
2. Masukkan rempah kari dan daun kari dan tumis hingga pecah minyak. Masukkan cili kisar. Tumis lagi 2 minit sambil dikacau. Gunakan api perlahan.
3. Masukkan daging dan 1 cawan air. Gaul rata dan tutup periuk. Kecilkan api dan biar daging mereneh hingga empuk.
4. Apabila daging empuk masukkan kerisik dan santan kelapa/susu fresh. Masukkan garam dan kentang. masak hingga kentang empuk dan kuah pekat.
5. Tutup api dan sedia dihidang.






Tiada ulasan: