Jumaat, Mei 19

Freaky Friday #70

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
 
Maaf buat rakan-rakan pembaca, dah lama aku tak bersiaran. Mood aku kelaut sejak akhir-akhir ni. 
 
Maaf juga sebab hari ni tiada cerita-cerita kisah nabi ataupun cerita teladan. 
 
Hari ini, Pejabat aku ada buat makan-makan. Sedap-sedap makanan yang mereka bawa.  Alhamdulillah rezeki hari ini. Tak payah nak keluar duit membeli makanan. Aku bawa apa? aku bawa apa yang aku mampu masak dan apa yang ada dalam peti sejuk aku je. Jomlah kita tengok gambar-gambar.
 
 Bermula dengan bacaan Yassin dan doa selamat
 Tengoklah aksi-aksi fotogedik dema nih.... kikikiki

 Dah standby nak bergambar En F ni

 Kusyuk makan


Sabtu, April 15

Silent Saturday #6


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Isnin, April 3

Blues Monday #113

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Lama aku tak update Blog. sibuk yang amat-amat. Huhuhuhu.. banyak cerita aku tak sempat nak update. Harini.. aku tak berapa nak sihat. Demam melanda lagi. Aku baru baik dari demam selsema. Pagi tadi, lepas sarapan kepala aku pening. Sampai petang masih pening. rasa macam nak pengsan pun ada. mata kalau aku tutuppun, aku rasa berpusing aku satu dunia.. ades.. tak sukalah macam ni. Tapi sakit tu kan penghapus dosa kecil...

Pagi tadi dapat tahu anak Cik Ain masuk hospital sebab demam panas dan infection pada tekak. Allahhuakbar.. Risaunya hati.. Semoga anak itu cepat sembuh hendaknya.. 

Adios.. tak ada idea nak taip cerita apa, sebab peningnya kepala aku....



Jumaat, Mac 3

Freaky Friday #69

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


10 AMALAN YANG TERBALIK

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan di bawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri aruah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga supaya memasak makanan untuk keluarga si mati untuk mengurangkan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja pula untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah meeka yang hadir makan kenduri tersebut kuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarahi orang mati, tidak segan pula salam tidak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga simatilah kita sepatutnya memberi sedekah. Kalau kenduri kahwin tak beri pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan. (jika nak beri juga, iklaskanlah kerana Allah SWT, bukan kerana segan kalau tak bagi)

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik dirumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang sahaja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau diberi tetamu di rumah orang dan diberi jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan habiskan apa yang dihidangkan supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? atau kita mempunyai tujuan lain.

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walaupun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh membaca Al-Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup di bayar sebulan RM20.00 satu pelajaran, 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih bimbang jika anak tidak dapat baca Al-Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap di garungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas. (terkena kat aku daa)

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumah tangga kurang bahagia. (Alamakkkk)

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan digubah mengikut selera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

copy and paste: novel Mikayla by melur jelita
Sumber: http://mmpm403.blogspot.com/2009/11/10-amalan-yang-terbalik.html