Sabtu, Jun 16

Silent Saturday #7


Jom buat larian virtual ni. Free jer..

Klik link 42 race ni

#jomsihat
#akubknpelari
#larilarianakje
#targetdr3XLtoS😅😅😅
#lariuntuksihatjer



Rabu, Jun 13

Resepi Gulai Pekat Daging Rusa

السلام عليكم


Semalam aku beli daging rusakan... ok ini dah aku masakkan daging tu.. pergh.. memang marvelouslah rasa dia. tak rugi aku beli daging tu.

Jom aku sharekan resepinya. Tapi resepi asalnya ambil dari blog periuk tanah. Mohon share ye tuan punyer resepi... pinjam gambar gak hehehehe...


Resepi Gulai Pekat Daging Rusa

 Bahan-bahan: (hidangan 5-8 orang)
500 gm daging rusa -dihiris nipis dan kecil- dibersihkan
2 sudu besar rempah kari ayam/daging- dibancuh dengan 1 cawan air
1 sudu besar kerisik yang ditumbuk hingga pecah minyak
1 tangkai daun kari
3 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1/2 inci halia dihiris halus
1 inci kulit kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, bunga cengkih
1 sudu besar cili kisar
kentang dibelah 4 jika suka
1 cawan santan kelapa daripada 1/2 biji kelapa (aku guna susu freshjer. Nak buang lemak kenalah kurang guna santan hehehe)
Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan rempah 3 serangkai hingga wangi dan bawang keperangan.
2. Masukkan rempah kari dan daun kari dan tumis hingga pecah minyak. Masukkan cili kisar. Tumis lagi 2 minit sambil dikacau. Gunakan api perlahan.
3. Masukkan daging dan 1 cawan air. Gaul rata dan tutup periuk. Kecilkan api dan biar daging mereneh hingga empuk.
4. Apabila daging empuk masukkan kerisik dan santan kelapa/susu fresh. Masukkan garam dan kentang. masak hingga kentang empuk dan kuah pekat.
5. Tutup api dan sedia dihidang.






Selasa, Jun 12

Khasiat Daging Rusa

السلام عليكم

Pagi ni, kawan pejabat ada jual daging rusa. Nak gak rasa daging rusa tu. Kata orang khasiatnya banyak. Nak masak apa yer daging rusa ni? Hmmm... Terliur plak air liur mak nih bila pikir nak masak apa kehkehkeh... Macam nak buat kari pekat jer.. lepas tu makan cicah roti pergh.... Tapi, berbuka kali ni, aku ingat nak makan dengan ubi keledeklah.. sedap jugak hehehehe...

Baik, jom kita baca 20 khasiat daging rusa ni yer..

Daging rusa merupakan jenis daging merah yang belum sepenuhnya dikomersialkan sebab masih merupakan daging yang terlarang di sebagian negara di dunia. Daging rusa yang memiliki cita rasa sangat enak ini boleh menjadi alternatif daging yang boleh dimakan dan kenikmatannya tidak kalah dengan daging lembu, kambing dan beberapa jenis daging lain. Beberapa kandungan serta nutrisi yang ada dalam daging rusa diantaranya adalah vitamin B12, zat besi, lemak, natrium, vitamin B6, vitamin B3, magnesium, kalsium, energi, protein, natrium dan juga rendah kandungan lemak tepu sehingga lebih elok dimakan jika dibandingkan dengan jenis daging lain yang tinggi akan kandungan lemak tepu. Anda haruslah memperbanyakkan pengambila daging rusa ini khususnya saat menderita penyakit tertentu atau untuk menjaga kesihatan tubuh badan.


Antara Khasiat Daging Rusa Adalah:


  1. Mencegah Kadar Homosistein Tinggi
Dalam daging rusa merupakan sumber dari vitamin B12 dan juga vitamin B6 yang sangat diperlukan tubuh untuk mencegah terjadinya homosistein. Apabila kadar homosistein dalam tubuh terlalu tinggi, maka boleh merosakkan pembuluh darah, meningkatkan perkembangan aterosklerosis, penyakit jantung, diabetis dan juga risiko serangan jantung serta stroke. Homosistein juga sering dikaitkan dengan osteoporosis yang sering terjadi pada wanita kerana kekurangan vitamin B12.
  1. Menjaga Kesihatan Tulang
Banyak yang sering berpendapat jika kandungan lemak jenuh dalam daging seperti daging rusa ini cukup berbahaya untuk kesehatan. Akan tetapi, lemak jenuh dalam daging rusa ini sangat baik untuk menjaga kesihatan tulang anda. Tanpa adanya lemak di dalam tubuh, maka boleh mengurangkan kesihatan tulang anda. Hal yang harus diperhatikan dalam pengambila daging rusa adalah membatasi jumlah porsi supaya tidak terlalu berlebihan.
  1. Mencegah Anemia
Zat besi dperlukan oleh tubuh untuk proses pembentukan sel darah merah untuk pencegahan terhadap anemia atau kekurangan sel darah merah. Keperluan zat besi ini boleh dipenuhi dengan baik yakni mengambil daging rusa dengan sukatan yang tidak terlalu berlebihan sehingga anemia dan berbagai penyakit akibat kekurangan zat besi lainnya boleh dicegah.
  1. Elok Untuk Penderita Diabetes
Vitamin B6 yang terkandung dalam daging rusa sangat baik khususnya untuk penderita diabetes yang mempunyai masalah regulasi gula darah dalam tubuh. Vitamin B6 ini akan bertugas untuk konversi karbohidrat yang sangat penting dalam pelepasan gula darah dalam tubuh. Selain itu, manfaat daging rusa juga memiliki kandungan lemak rendah sehingga lebih sihat untuk diamalkan.
  1. Membantu Proses Pembentukan Hemoglobin
Zat besi di dalam daging rusa juga diperlukan oleh tubuh untuk membentuk hemoglobin yang merupakan pembawa oksigen paling penting ke seluruh tubuh dan juga memberikan warna merah untuk eritrosit. Hemoglobin ini harus selalu di produksi oleh tubuh untuk mengganti sel darah merah yang sudah rosak karena luka luar ataupun luka dalam.

  1. Meningkatkan Kadar Testoteron
Saat seorang jejaka memiliki masalah obesiti atau kadar kolesterol tinggi di atas normal, maka dengan memakan daging kambing atau daging lembu boleh membahayakan karena mengandungi kolesterol tinggi yang akan menurunkan kadar testoteron secara drastis. Dari sebuah penelitian di University of Utah ditemukan jika lemak yang paling sesuai untuk dimakan adalah lemak dari daging rusa yang memiliki kadar kolesterol rendah.

  1. Baik Diamalkan Oleh Ibu Hamil
Saat masa kehamilan, maka wanita memerlukan kadar nutrisi cukup supaya janin juga mendapatkan nutrisi yang diperlukan. Beberapa nutrisi penting yang diperlukan dalam masa kehamilan boleh diperolehi dalam daging rusa yang juga kaya dengan zat besi untuk produksi sel darah merah dan menjadi alat pengangkut nutrisi ke janin.
  1. Menambah Massa Otot
Kandungan protein di dalam daging termasuk daging rusa akan sangat baik untuk menambah massa otot serta meningkatkan regenerasi sel otot yang mengalami kerosakan. Sedangkan kandungan protein di dalam daging rusa menjadi yang paling tinggi yakni sebesar 58 peratus dibandingkan dengan daging lembu yang hanya mengandungi 41 peratus protein dan juga daging lembu yang hanya 43 peratus saja.
  1. Mengatasi Penyakit Paru-Paru
Mineral natrium dan juga beberapa jenis vitamin seperti B6 dan B12 dalam daging rusa sangat baik untuk mencegah kerosakan organ vital dalam tubuh seperti paru-paru. Oleh karena itu, organ paru-paru akan terlindungi dari paparan zat polutan berbahaya dan menjaga kesihatan paru-paru lebih baik lagi.
  1. Meningkatkan Regenerasi Sel
Sebagai zat pembangun, protein dalam daging rusa berfungsi sebagai regenerasi sel tubuh yang mengalami kerosakan dengan lebih cepat. Penyembuhan luka baik luka pada organ ataupun luka bahagian luar tubuh akan semakin cepat sembuh dengan mengambil daging rusa secara rutin khususnya saat mengalami luka.
  1. Mencegah Serangan Jantung
Kerana mengandungi kadar lemak yang rendah, maka dengan pengambila daging rusa ini tidak akan membuat anda memiliki risiko penyakit jantung yang lebih meningkat bahkan sebaliknya yakni membuat kadar kolesterol jahat di dalam tubuh berkurangan, sementara lemak baik akan semakin meningkat.
  1. Mencegah Osteoporosis
Daging rusa yang juga memiliki kandungan kalsium cukup, membuat daging ini sangat baik diamalkan untuk mencegah osteoporosis. Dengan mengambil manfaat daging rusa khususnya untuk orang dewasa, maka anda akan terhindar dari masalah kesihatan tulang seperti osteoporosis tersebut.
  1. Mengatasi Sakit Menstruasi
Para wanita seringkali mengadu rasa sakit yang timbul saat berada dalam masa menstrual. Kejang dan rasa nyeri kerana menstruasi tersebut boleh dikurangkan dengan cara mengambil daging rusa khususnya saat masa menstrual tersebut.
  1. Sumber Vitamin B12
Daging rusa memiliki kandungan vitamin B12 yang cukup tinggi. Vitamin B12 yang disebut dengan cobalamin tersebut adalah jenis vitamin yang larut dalam air dan memiliki banyak kegunaan dalam tubuh. Fungsi utama dari vitamin B12 adalah untuk menjaga fungsi otak supaya tetap normal, sistem saraf dan juga proses pembentukan darah. Kekurangan vitamin B12 bisa membuat seseorang menderita penyakit anemia pernisiosa sehingga memperbanyakkan pengambilan daging rusa adalah cara tepat untuk melindungi tubuh dari serangan penyakit tersebut.
  1. Sumber Zat Besi
Daging rusa merupakan jenis daging yang mengandung sedikit lemak dan sedikit kalori, oleh karena itu daging rusa menjadi pilihan terbaik untuk anda. Dengan memakan daging rusa, maka keperluan tubuh akan zat besi dan berbagai mineral penting lainnya akan tercukupi dengan baik supaya berat badan tubuh tetap terjaga dengan baik. Jumlah zat besi dalam daging rusa yang sangat tinggi ini akan sangat penting juga khususnya untuk anda yang menderita kekurangan zat besi.


  1. Melancarkan Sistem Enzimatik
Kandungan tinggi zat besi yang terdapat dalam daging rusa juga sangat bermanfaat untuk berbagai sistem enzimatik dan juga penting untuk mioglobin, sitokrom serta katalase. Tanpa adanya zat besi yang cukup di dalam tubuh, maka akan membuat sistem organ mengalami hambatan atau bahkan berhenti sama sekali.
  1. Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh
Kandungan lemakdalam daging rusa ternyata memiliki kegunaan untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Lemak jenuh tidak selalu menjadi sumber penyakit namun juga dibutuhkan meskipun dalam kadar yang sedikit. Dengan mengambil daging rusa yang juga mengandungi lemak jenuh cepat, maka kesihatan tubuh akan selalu terjaga dengan baik sehingga tidak mudah sakit.

  1. Melindungi Organ Tubuh

Seseorang yang terlalu banyak mengambil alkohol, maka akan membuat organ hati mengalami gangguan dan merupakan zat yang berbahaya untuk diamalkan apabila terlalu berlebihan. Salah satu cara terbaik untuk melindungi organ hati adalah dengan mengambil makanan yang mengandung lemak jenuh seperti yang terdapat dalam daging rusa.

  1. Mencegah Penyempitan Pembuluh Darah
Dalam daging rusa yang mengandung vitamin B3, vitamin B6 dan juga vitamin B12 ini memiliki peranan penting untuk menghambat zat yang boleh merosakkan sel dan juga jaringan dalam tubuh. Beberapa kandungan vitamin dalam daging rusa ini akan mencegah kerosakan yang ditimbulkan dari penyempitan pembuluh darah.
  1. Memiliki Sifat Antibiotik
Bahagian daging dan juga hati rusa berkhasiat sebagai sumber zat antibiotik. Daging serta hati rusa yang tinggi dengan vitamin B3 ini akan menghapuskan berbagai jangkitan yang ditimbulkan dari virus dan juga bakteria.

Sumber: https://manfaat.co.id/manfaat-daging-rusa