Jumaat, Mac 3

Freaky Friday #69

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


10 AMALAN YANG TERBALIK

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan di bawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri aruah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga supaya memasak makanan untuk keluarga si mati untuk mengurangkan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja pula untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah meeka yang hadir makan kenduri tersebut kuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarahi orang mati, tidak segan pula salam tidak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga simatilah kita sepatutnya memberi sedekah. Kalau kenduri kahwin tak beri pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan. (jika nak beri juga, iklaskanlah kerana Allah SWT, bukan kerana segan kalau tak bagi)

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik dirumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang sahaja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau diberi tetamu di rumah orang dan diberi jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan habiskan apa yang dihidangkan supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? atau kita mempunyai tujuan lain.

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walaupun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh membaca Al-Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup di bayar sebulan RM20.00 satu pelajaran, 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih bimbang jika anak tidak dapat baca Al-Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap di garungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas. (terkena kat aku daa)

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumah tangga kurang bahagia. (Alamakkkk)

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan digubah mengikut selera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

copy and paste: novel Mikayla by melur jelita
Sumber: http://mmpm403.blogspot.com/2009/11/10-amalan-yang-terbalik.html

Jumaat, Februari 10

Freaky Friday #68

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
RASULULLAH YANG PEMAAF

Berpunca tidak ikut serta di dalam peperangan Tabuk, salah seorang sahabat Rasulullah SAW, bernama Ka'ab bin Malik telah dipulaukan oleh baginda dan para sahabat yang lain. Akibat pemulauan itu Ka'ab berasa runsing dan susah hati kerana kehilangan sahabat-sahabatnya. Untuk menghilangkan kerunsingan dan kekecewaan hatinya, Ka'ab berjalan-jalan di pasar Madinah. Kebetulan pula pada masa itu seorang peniaga yang menegtahui Ka'ab telah dipulaukan bertanyakan mengenai Ka'ab. Orang yang mengenali Ka'ab segera memberitahu Ka'ab.

"Wahai Ka'ab, ada seseorang mencari kamu?" Beritahu seseorang yang mengenalinya di pasar Madinah.

"Siapa?"

"Kamu pergi kepada peniaga di sebelah sana itu, dialah yang mencarimu," ujar orang itu sambil menunding ke arah seorang peniaga yang sedang sibuk berjualan. Setelah orang itu beredar, Ka'ab segera mendapatkan peniaga berkenaan. 

"Ya tuan, saya Ka'ab bin Malik, saya dapat tahu, tuan mencari saya, apakah benar? Ka'ab memberanikan diri bertanya kepada peniaga dari Syam itu.

"Ya memang benar. Ini ada sepucuk surat untuk kamu," peniaga itu menghulur sepucuk surat kepada Ka'ab yang berdiri tercegat di hadapannya.

Sebaik sahaja menerima surat itu, Ka'ab yang terdiri tercegat di hadapannya. 

"Sesungguhnya kami telah mendapat tahu kamu telah dipulaukan oleh Rasulullah dan sahabat-sahabatnya, oleh yang demikian berhubungkah dengan kami agar kami dapat melindungi kamu. Kami tahu, Tuhan tidak akan membiarkan kamu berasa terhina dan menjadi orang yang dipencilkan," begitulah isi surat yang ditulis oleh Raja Ghassan berhampiran negeri Syam.

"Ini satu tawaran yang baik, lebih baik kamu menerimanya," berutahu peniaga yang memberikan surat itu sambil memandang wajah Ka'ab yang masih bersedih.

"Tidak. Apakah yang boleh dibuat oleh seorang raja? Aku tetap beriman kepada Allah dan rasul-Nya. Dipulaukan oelh Rasulullah dan sahabatnya bukanlah masalah besar bagiku. Ia hanya satu ujian Allah kepadaku sahaja. Cuma aku tidak dapat menahan sedih, itu sahaja," beritahu Ka'ab sambil mengenangkan Raja Ghassan yang kafir dan menentang ajaran Islam.

Walaupun Ka'ab mendapat tawaran perlindungan daripada seorang raja tetapi hatinya tidak terbuka untuk menerima tawaran itu. Dia lebih percaya kepada Allah dan yakin satu ketika nanti Rasulullah SAW dan para sahabat akan memaafkannya.

Akhirnya benar juga dugaan Ka'ab, Rasulullah SAW san ALLAH akhirnya memaafkan Ka'ab dan dia kembali semula kepada Rasulullah SAW dan para sahabatnya.

Di dalam satu kisah lain, seorang sahabat bernama Abu Mihjan yang gemar meminum arak telah turut serta bersama tentera Islam di dalam satu peperangan menentang musuh yang diketuai oleh Saad bin Abi Waqqas RA. Satu tabiat Abu Muhjan, ketika tentera Islam berhenti rehat, Abu Mihjan mengambil kesempatan meminum arak. Perbuatannya itu telah dilihat oleh beberapa orang tentera Islam, kemudiannya dia ditangkap dan dihadapkan kepada Sa'ad bin Abi Waqqas

Dalam keadaan mabuk dan tidak sedar, Abu Mihjan tidak tahu dirinya telah ditangkap. Mengikut hukum hudud, Abu Mihjan boleh di sebat sehingga dia sedar daripada mabuknya.

Bagaimanapun Abu Mijhan telah dikurung sementara menanti hukuman. Manakala tentera Islam lain meneruskan perjuangan memerangi tentera parsi. Di dalam peperangan itu tentera Islam telah dikepung oleh tentera Parsi. Apabila Abu Mihjan sedar daripada mabuknya, dia menyedari tentera islam telah terkepung. Dia meminta jasa baik isteri Saad yang menjaganya meminta dilepaskan supaya dapat membantu tentera Islam.

Pada mulanya, isteri Saad enggan melepaskan tetapi apabila Saad berjanji akan kembali setelah melawan musuh, akhirnya Abu Mihjan dilepaskan lalu dia segera mara melawan musuh.

Di dalam suasana kucar-kacir itu, tiba-tiba muncul seorang tentera berkuda dengan menutup muka telah merempuh kepungan tentera parsi. Akibat rempuhan itu, ramai tentera Parsi yang terbunuh dan bertempiaran. Selesai pertempuran itu dan memperolehi kemenangan, kembalilah tentera Islam ke rumah masing-masing membawa cerita mengenai kehebatan seorang tentera berkuda yang menutup muka itu.

Ramai yang beranggapan tentera berkuda yang menutup muka itu adalah tentera malaikat yang diturunkan oleh Allah untuk membantu tetapi Saad menafikannya.

"Dia bukanlah tentera malaikat kerana kuda yang ditunggangi itu adalah kudaku," beritahu Saad kepada tentera Islam.

Akhirnya terbongkarlah rahsia bahawa tentera berkuda yang memakai topeng itu adalah Abu Mihjan. Oleh kerana keberanian Abu Mihjan merempuh kepungan tentera Parsi, Abu Mihjan dilepaskan daripada hukuman setelah berjanji tidak akan minum arak lagi sehingga menajadi Muslim yang baik dan tidak akan menjamah arak sehinggalah dia meninggal dunia. 

Ruang kemaafan yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada para sahabatnya memberi ruang untuk menegakkan keadilan yang seluasnya dalam syariat Islam.

Sekian.

Hasil nukilan Muhd Nasaruddin Dasuki

Isnin, Februari 6

Blues Monday #115

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Kepala pusing, badan lemah-lemah urat sendi, hidung berair dan tekak rasa perit. Apa tandanya? Aku dah kena demam selsema namanya. Sungguh aku tak larat. Tapi sebab arahan bos aku kata 2 hari sebelum mesyuarat tak boleh cuti EL mahupun MC, nak taknak aku gagahkan diri untuk datang pejabat juga. Tambah lagi, dah ada sorang apply MC dari klinik Majlis, nak tak nak kenalah aku bertahan juga.

Ubat selsema aku dah makan. Tunggu untuk letak kepala dan lelap. Tapi kerja menanti jadi aku kenalah gagahkan diri aku sampai aku tak boleh nak bertahan dah.

Adios....

Isnin, Januari 30

Blues Monday #114


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Selamat Menyambut Tahun Baharu Cina buat rakan-rakan yang berbangsa cina. Rasa tak terlambat kot aku mengucapkannya. 
Pagi tadi, aku dengan Hubby terlebih rajin nak ke Jeram, Kuala Selangor mencari mentarang. Pagi-pagi lagi dah aku paksa anak teruna aku bangun. Membebel mulutnya tidak mahu ikut sebab baginya tidur lagi seronok dari bangun pagi.Hai..lah anak...

Tak sampai sejam perjalanan kami, sebab jalan sesak. Sampai di Jeram, tak banyak yang berniaga. Hanya ada 1 - 2 gerai sahaja yang buka. Alhamdulillah ada juga mentarang cuma mahal sikitlah. Kami beli kerang dan pepahat juga. Niatnya,  kami nak ber 'shell out' lagi sekali malam ni.

 Shell Out kami buat kali pertama, masa ni makan bersama anak buah Hubby. Tapi tak fefeeling 'shell out' sangatlah.. sebab tak makan atas lapik plastik

Tengah hari pula, kami ke pasaraya cari ketam, udang dan sotong. 

Petangnya, Hubby aku mula merebus segala seafood yang ada. Manakala aku, menyediakan bahan-bahan untuk rempahnya. Meleleh air mata aku sebab kupas bawang keh...keh..keh...

Di mana ada ummi, di situ jugalah minah Melur ni nak landing... kalau terpijaklah... riuh satu rumah

Siap.... Masa untuk makan... Kali ni ringkas je. Tapi ada tambahan jenis 'shell' nya
Shell Out kali kedua

Hmm.. lazat... tapi inipun tak habis. Jenuh juga kami nak habiskan. Almaklumlah.. berdua je. Anak teruna macam biasa makan sikit je.