Rabu, Februari 27

Round Town at Saigon City @ Ho Chi Minh City, Vietnam on 2013

Assalamualaikum...

Kali ni aku nak bercerita mengenai Trip Pusing Keliling Bandar sambil bershopping dan melawat-lawat. Untuk trip ini, kami mengupah tourist guide untuk membawa kami pusing bandar. Dengan Upah 24 dolar untuk seharian, kami dibawa keliling bandar siap makan tengah hari di restoran halal. Upah tourist guide mengikut ramai pelancong yang dibawa, lagi ramai pelancong lagi murah upahnya. Jom layan gambar jelah ek.
Sedang mendengar penerangan mengenai pakej yang ditawarkan
Malam sebelumnya, kami bertanya pihak hotel mengenai pakej-pakej yang ditawarkan oleh mereka. Namun pakejnya agak mahal dan ada kos-kos tersembunyi. Akhirnya, kami berjumpa dengan warga Vietnam yang sudi menjadi tourist guide kami dengan harga yang lebih murah.
Kenderaan yang kami naiki, aturcara ke tempat menarik dan tourist guide
Tempat pertama: Monumen menteri/pengasas pertama Saigon City berhadapan dengan Soigon City Council.
1. Saigon City Council, 2. Patung pengasas bandar Ho Chi Minh dan 3. Bangunan tertinggi yang terdapat di Saigon.
Bergambar berlatar belakangkan City Council disamping bunga teratai
Tempat Kedua: Hard Rock Cafe
Gitar yang ditandatangai oleh Dan Estrin

Bergambar depan Replika gitar


Bergambar dan berposing sementara ada peluang hehehe

Happy giler masa nih..
Main gitar gergasi
Peace no war... Hubby
Tempat Ketiga: Pejabat Pos Besar dan yang terbesar di Ho Chi Minh City
Perkarangan Pejabat Pos Besar
Posing jap depan pejabat pos

Aku suka tengok pengantin menangkap gambar untuk album. Tengoklah pasangan ni, sweet sangat.
1. Perfume yang melambangkan negara Vietnam, 2. Gambar pengasas Bandar Ho Chi Minh, 3. Pondok-pondok pos yang ditukar kepada pondok telefon dan mesin ATM dan 4. Sempat lagi membeli belah kad hasil tangan orang vietnam yang sangat halus buatannya.
Sempat lagi berposing depan pondok telefon
 
Satu lagi bangunan menarik berbumbung kaca dan siling besar yang pasti cukup memukau, tapi aku idaklah masukkan. Dengan seni bina gaya neo-Romanesque, bangunan Notre-Dame Basilica tersergam pada 1960-an apabila seorang ketua paderi dihantar bertugas di Saigon.
Tempat Keempat : Muzium Perang
Bangunan Muzium Perang

Bergambar depan kapal terbang perang
Wajah orang yang pernah di hukum pancung di mesin ini


Tempat kelima: Singgah tengah hari ke Kedai Shamsudin untuk mengisi perut yang kelaparan.
Perutpun dah kenyang, kami dibawa pula ke kedai Hajah Basiroh untuk memborong tudung dan baju kurung yang bermanik. Kemudian kami di bawa ke butik Pakaian Anna yang menjual pelbagai baju kurung sulam manik. Tempat terakhir untuk bershopping, kami dibawa ke Cho Long - China Town yang bermaksud pasar besar. Di sini kebanyakan barangan dijual secara borong, di sini juga terdapat kedai kain yang menjual kain-kain seperti kain yang terdapat di Ben Than Market dan dijual dengan harga yang lebih murah. 

Tempat Keenam: Golden Dragon Water Puppet Teather

Bergambar sebelum pintu dibuka
Dengan bayaran masuk 150K VND, Kami dijamu dengan cerita rakyat orang vietnam. Walaupun tak paham dengan apa yang di cakap oleh penceritanya, tapi bila di hayati, kita dapat melihat suasana kampung yang harmoni di vietnam. Sangat menarik untuk ditonton. Kita boleh lihat keunikan cara hidup orang vietnam dengan kepercayaan mereka. Dan yang paling menarik, cara mereka mengendalikan puppet itu sendiri dengan menggunakan buluh dan pergerakan puppet yang agak bebas kekiri dan kekanan.

Selesai sudah aktiviti seharian kami melawat bandar Ho Chi Minh, malam mula menjelang dan kami lanjutkan perjalanan kami ke Vietnam Delight untuk makan malam
Canggih tu, siap ada facebook n wifi lagi.
Sekian untuk cerita hari kedua, aku sambung lagi cerita di:-
Mekong River
Kedai Makan Halal
Last day at Vietnam

Lihat kisah sebelum Vietnam 1st day dan Pasar malam Ben Than

27 ulasan:

Izwa Kamaruddin berkata...

vietnam besttt!

OKje berkata...

Nampaknya tak yah le okje gi ho chin Minh dah... tgk sini pun dah cukup haha

Unknown berkata...

seronoknyaa melancong ke luar negara :D

Firdausy CiLiKku berkata...

huhuhu Mrs Eady, vietnam mmg best utk bershopping hahaha

Firdausy CiLiKku berkata...

Banyak lagi tempat saya x pergi OKje yang tu br raound town belum lagi yg masuk terowong lah, pergi tmpt brg berjenama lg

Firdausy CiLiKku berkata...

Seronok meng habiskan duit mar...

Tanpa Nama berkata...

roughly , dalam berapa rm abis untuk tour untuk hari yg ni ? makan ok tak ? :)

Firdausy CiLiKku berkata...

Bab makan mmg sgt sedap, kedai shamsudin tu mmg sgt famous. pakej utk tour sahaja 24 USD + 150K VND untuk puppet show dan makan malam lebih kurang 200K VND. Semua sekali plus minus ek ikut harga mata wang, lebih kurang RM 120. lebih menjimatkanlah..

zainun berkata...

asalam.boleh tak akak minta no fon?tq

Firdausy CiLiKku berkata...

w'salam kak zainun

maaf tak reply awal soalan akak. harini baru saya buka blog.
akak boleh e-mail saya di alamat e-mail ni. syaz415@yahoo.com or syaz415@gmail.com. di sana nanti saya bagi detail yang akak mintak. siap dgn email tourist guide.

Unknown berkata...

Assalam sis, kedai barangan berjenama tu murah2 x? Dekat dgn area mn ye? N china town sebelah mn? Saya baru pertama kali pergi.. x banyak tempat yg dpat singgah.. 2nd trip ni baru nak pergi betul2.. 1st trip ibarat sesi suai kenal dulu.. huhuhu. .jua... salam kenal ye sis..

Firdausy CiLiKku berkata...

waalaikumussalam, salam kenal..Maaf sayapun baru 1st time kesana. Jalan apa saya x ingat, tp dekat dengan hotel2 backpakers (org yg selalu travel dgn beg besar kat bahu tu..) itupun org yg bagitahu saya masa nak balik di airport.

Tanpa Nama berkata...

Salam sis, upah tourist guide tu 24 dolar untuk seorang or untuk satu group ye?

Firdausy CiLiKku berkata...

salam, sorry lambat reply,

24 usd utk sorang tp depends berapai ramai. kalau tak ramai mhl sikit kot. tp berbaloi sgt

slave of ALLAH berkata...

Assalamualaikum boleh saya tahu apa contacts numb untuk tourist guide dan tempat2 best untuk di lawati di sana?

slave of ALLAH berkata...

Salam kak.. boleh saya tahu info mengenai tourist guide tue?

slave of ALLAH berkata...

Assalamualaikum boleh saya tahu apa contacts numb untuk tourist guide dan tempat2 best untuk di lawati di sana?

Firdausy CiLiKku berkata...

@slave of Allah, saya dah hantar tru email ye

Tanpa Nama berkata...

salam..bole tak saya nk contact tourist guide ? saya nk pergi bertiga je.rasanya kne caj bpe ye..tq

Firdausy CiLiKku berkata...

assalam.. boleh bg alamat email? senang saya emailje

Tanpa Nama berkata...

Assalam..boleh kasik no tour guide tak?email saya : ynakmn@gmail.com
tq

Tanpa Nama berkata...

Boleh bg no tourist guide? Email sy: omytee@hotmail.com

Tanpa Nama berkata...

salam..akak,boleh bagi detail tourist guide dkt saya..shielafahmi@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Salam akak, boleh bagi detail tourist guide ? Email saya nursyue94@yahoo.com
Thanks

Tanpa Nama berkata...

Salam akak
blh tlg email info tourist guide ni?
norizaraof@gmail.com

Firdausy CiLiKku berkata...

sis dah email ke saya pun.. saya dah jwb tru email

Chenta.Rahman berkata...

Salam akak, boleh bagi detail tourist guide pd sy email rabilyatul.abdrahman@gmail.com
Terima kasih