Isnin, Februari 4

Buah Terap

السلام عليكم


Korang kenal buah TERAP? kalau orang Sabah/Sarawak ke kenallah ni. Aku sebelumni  di kampung macam ada perasan rupa buah ni, tapi tak pernah merasa pun. Sebab semua buah ni, dah jatuh ke tanah dan dah dimakan monyet / tupai.

Macammana rupanya? Aku tanya pakcik google dulu ek..
 Sumber dr Pakcik Google, Tq pakcik... 😜😜😜
 Or ada 2 warnanya, macam warna cempedak
 Boleh digoreng lagi..

Ni Buah terap yang aku nampak buat pertama kali dalam bentuk yang sempurna

En. Hubby cuba mengopek buah terap.





 Ya... inilah hasilnya..

Sedap.. macam makan cempedak durian.. ada lemak-lemak macam durian dan berangin macam cempedak

Mana aku dapat buah ni, ada abang tu berjual dekat taman Rakyat tempat aku selalu berjogging. Dia naik JEEP biru gelap. Selalu aku tengok dia berjual kat situ pagi2, aku dengan En Hubby datang nak beli air kepala pandan. Tapi dah habis, en Hubby nampak dan bertanya mengenai buah tu. tu yang tau nama nya adalah buah terap. Abang ni tanam sendiri dalam kebunnya di Kuala Selangor. sebiji RM10 harganya. Yelah, buah nak pupus katanya huhuhu... 

Wokey sampai sini sahaja.. next entry pula ye....

Adios....

Tiada ulasan: