Rabu, Ogos 1

Jom Sihat #2

السلام عليكم

Aku Yang Dahulu Dan Aku Yang Kini

Post Kali ni aku nak ceritakan mengenai perubahan aku dari seorang yang bersaiz 3XL ke saiz aku yang terkini saiz M/L. Korang percaya tak? Tak percaya? Moh Baca Kisah aku ni.

Masa berjalan dengan sangat pantas, Tanpa Aku sedar, berat Aku naik sedikit demi sedikit. Namun, Aku masih perasan kononnya aku masih kurus dan lebih kurus dari orang lain 😜😜😜😜😜. Hehehehe... nasiblah dapat orang perasan ni. Tapi, dalam masa yang sama, dapat aku lihat dagu aku dah mula berlapis 3. Pemakaian tudungpun mula berubah, aku cuba sorokkan dagu aku dengan pemakaian tudung hehehe.. En Hubby pula, setiap hujung minggu cuba mengajak aku untuk pergi berjogging atau berjalan untuk keluarkan peluh. Tapi aku asyik bagi alasan demi alasan untuk tidak bersenam huhuhu.. teruk sangat aku ni kan?

Jom aku ceritakan kisah aku gemuk dahulu..

Okt 2016

Aku masih tak sedar diri yang badan tu dah makin gempal 😝😝 huhuhu.. hari - hari duk timbang beratpun masih perasan kurus.. hampeh sungguhlah...... aku ni kan? hihihihi...

Bila lutut dah mula rasa sakit, bila solatpun rasa tak sempurna, bila naik dan turun  tangga lutut mula berbunyi, bila bangun dari kerusipun perlu di ampu, bila nak bangun dari lantai kena menonggeng dahulu, bila berat aku dan mula mencecah 96KG. LAGI 4KG NAK CECAH 100KG!!!!!... 😨😨

ALAMAK 😓😓......  aku mula sedar yang aku perlu turunkan berat badan aku. Tapi macammana caranya. Nak cara cepatke nak cara lambat?

Cara cepat, makan ubat lerr.. hisshhh aku tak sanggup pula. Sebelumni, aku dah pernah makan ubat kurus yg jenama Dr Romzey satu ketika dahulu... tapi sekejap cuma kurusnya. Turunpun tak banyak mana. Duit habis beratus... Kemudian, bila aku berhenti makan ubat kurus tu, berat aku naik mendadak macam dipam-pam.

Akupun mula makan berpinggan-pinggan kononnya sayang nasi dan lauk tak habis 😓😓 huhuhu.. sadis sungguh cara pemakanan aku dulu. Nak nak pula, dapat sambal quinin ke, terung bulu ke, pergh... makan nasi bertambah-tambah tak hengat...

En. Hubby dah mula perasan.. dia juga turut membantu, Ada juga dia belikan aku Kopi garam buluh, orang cakap minum kopi tu boleh kurus, hmmmm 😏😏........ hampeh tak jalan. Menipujer lebih... kalu korang tak jaga makan, makanlah apa pun walaupun produk kesihatan, kalu tak jaga pemakanan korang pun tak berguna.

28 Dec 2016

Kebetulan, rakan pejabat di jabatan lain ada buat kelas zumba di jabatan mereka, aku pula di ajak oleh rakan sepejabat aku untuk ikut serta, terima kasih buat rakan aku tu.. kalau bukan sebab dia, akupun tak mula bersenam.

Dari situ juga, aku mula berjinak-jinak mengikut kelas Zumba yang kawan-kawan aku buat setiap lepas kerja di bilik mesyuarat kikiki.. kelas percuma je.. 3 kali seminggu selama 30 minit. Andai terluang, aku ikut serta. Andai tidak, aku terpaksa pasrah sebab aku tak dapat nak berzumba. Tapi, bila datang malas, dengan seronoknya aku abaikan kelas tu hehehehe...

Jan 2017

Cukup sebulan, aku berjaya turun 5-6KG. Seronoknya, cara pemakanan aku mula berubah, dari makan sepinggan bukit nasi ke 1/2 pinggan, air mula kurang manis, banyak minum air kosong walaupun tak banyak mana. Makan tosei ke chapatti ke, separuh cuma. namun masuk bulan kedua, berat aku mula statik tidak bergerak. Namun aku tak putus asa, sebabnya lutut aku masih sakit ni.

Feb 2017

Kemudian, aku diarahkan masuk satu kursus untuk senamrobik. Dari situ aku belajar cara nak menurunkan berat badan dan cara untuk senamrobik. Kelas Zumba masih aku teruskan walaupun berat aku tak turun. Hati Kena Kuat beb..

Mac 2017

Kelas zumba dihentikan sementara untuk beri laluan kepada latihan senamrobik untuk pertandingan senamrobik antara jabatan yang akan diadakan. So, senaman akupun turut terhenti. Aku pula menjadi pengurus untuk pasukan senamrobik Jabatan aku, selama sebulan aku tak bersenam dan tak buat apa-apa aktivitipun. huhuhu.. mujurlah berat tak naik..

Dalam pada masa yang sama, Aku ternampak di FB rakan seuniversiti aku dengan coaching online untuk program diet tanpa berlapar. Menarik... tapi, aku hanya mampu tengok apa yang dikongsikan di FB nya sahaja. untuk aku sertainya, aku rasa aku tak mampu. Keperluan aku melebihi dari kehendak aku. Makanan kucing dan pasir mereka serta ubat-ubat mereka aku perlu sediakan. duit simpanan untuk insuran kereta, hutang juga menuntut perlu dibayar setiap bulan huhuhuhu....😔😔.

Nampak tak aku mana satu? masa ni, aku baru turun 5 kilo huhuhu


Apr 2017

Aku mula semula program diet aku. Aku mula semula kelas Zumba, tapi pada masa yang sama, aku cuba cari dan download video zumba secara sendiri dan buat di rumah. Kelas zumba di pejabat, aku tak boleh nak ikut sebab kekangan masa, lagipun, tinggal 2 ke 3 orang termasuk aku je yang ada untuk berzumba.

So, aku decide untuk buat sendiri di rumah. Bila bosan dengan zumba, aku cuba pula Tabata. Tak tahan dengan Tabata, aku cari pula yang lain. Bila aku dah mula bersenam, My Hubbylah yang mula nampak dan secara automatiknya dia menjadi coach aku dalam bab bersenam. Kami pergi ke Gim dan dia jadi Personal Coach aku hehehe.. sebab dia memang jenis orang yang kaki pergi Gim dan angkat berat.

Suatu hari My Hubby Tunjuk satu video ni pada aku untuk orang yang baru nak mula bersenam. Video oleh coach JOAANA SOH. (Sehingga sekarang masih menjadi coach kegemaran aku untuk aku bersenam sendirian di rumah)

Dari situ, berat aku mula turun lagi 4KG

Mei 2017

Bulan puasa menjelang. Aku mula amalkan makan oat sahaja masa bersahur. Kebetulan anak terunapun nak makan oat sahaja. Tapi masa berbuka, aku berbuka seperti biasa, namun kuantiti makanan aku mula kurangkan dari kebiasaan. Dalam pada masa yang sama, aku cuba amalkan cara berbuka mengikut coach Kevin Zahari. Tak lupa juga aku turut bersenam sejam sebelum berbuka.


Sebulan berpuasa, berat aku turun lagi 3-4KG lagi


Jun 2017


Syawal 2017 (Susut 13 KG)

Usaha aku tak berhenti di situ sahaja.. walaupun orang tak perasan yang aku makin susut, aku tak peduli. Akan aku teruskan usaha aku sehingga aku berjaya kurus. Aku nekad untuk kurus sehingga BMI aku jadi normal.

Mentor aku adalah Kak Haliza Akmar. (sorry K. Ija, guna nama akak. Sebab FB akaklah buat saya nekad untuk kurus sebab cemburu tengok akk dah kurus) Dulu dia macam aku lepas dia bersalin anak dia yang kedua. Rendang orangnya. Merupakan rakan aku juga untuk kurus sebelum aku kawin dulu, kami ambil program diet dari doktor di Bandar Tasik Selatan. Yang tu kena makan ubat, tak larat nak bayar duit ubat setiap 2 minggu, mahal. Lepas aku kawin, haram... tak jalan... hehehe...

Bermula dari dia upload makanan tengah hari, pagi n malam (semasa bulan puasa lagi aku dah mula follow perkembangan K. Ija. Aku naik pelik, mula tak layan gak sebab pada aku, apalah upload makanan kat FB nih...nak tunjuk kat orang yang awak tu rajin masak ke? Tapi, lama-lama aku jadi seronok nak follow sebab katanya bila dia upload boleh bagi semangat pada dia untuk terus kurus lagipun, makanan yang dia upload semua nampak sedap-sedap. So, bermulalah dari saat itu, FB dia jadi rujukan aku untuk masak dan makan cara sihat.

Masani, orang masih tak perasan aku dah susut sikit. Aku Teruskan dengan Puasa Sunat Enam Dan puasa Ganti. Aku juga tidak lagi keluar makan pagi. Biarlah aku sendiri di dalam pejabat, Biarlah ada mulut yang berkata-kata cakap aku diet tak makan, Namun akuje yang tahu macam mana aku berdiet.

Namun, dalam pada masa yang sama, Senaman Tak pernah aku lupakan. Seorang lagi Mentor aku untuk aku kuat dan terus kurus adalah Tengku Asmadi Tengku Kudin. Aku rajin baca blog-blog dia untuk memotivasikan diri aku untuk terus kurus. Mujur jugalah ada rakan sepejabat aku yang juga telah kurus dengan menjaga pemakanan. Hari-hari dia makan bekal mak dia tau. Dengan dia juga, aku mula belajar berlari ikut FUN RUN. Tapi, aku mampu 8-6 KM je, lebih dari itu AMPUN... tak mampu huhuhu..

Pada korang di luar sana, mana yang nak kurus tu, kalau rasa memang tak kuat jati diri tu, korang upahlah coach untuk korang buat diet dengan betul. Korang boleh juga rujuk mentor aku di FB 'Haliza Akmar Abdul Rahman'. Diapun ada buat coaching online. Tengku Asmadi juga. Kalau ada duit lebih boleh join JK1M. Yang itu lagi hebat.

2018

Sept 2017                                 Awal 2018

Panjang lebar perjalanan cerita aku untuk kekal sihat ni.. hehehehe.. nanti aku sambung lagi bila ada masa. Masih belum terhenti perjuangan cerita aku ni. Tunggguuuuuu.....
Dec 2018 - Majlis Pertunangan Adik lelaki Ku

Adios...



👉 untuk Jom Sihat #3








Tiada ulasan: