Jumaat, Julai 20

Ramadhan Datang Lagi....

Ramadhan datang lagi.. bermakna berakhirlah bulan Sya'ban bagi tahun ini. 

Teringat lak lagu opick (kalu tak silap akula) eh silap Tompi, lirik lagunyer camnila...

Ramadhan datang alam pun riang
menyambut bulan yang berkah
umat berdendang kumandang azan
pertanda hati yang senang
hoo...hati yang gembira
hoo...penuh suka cita

Sebulan kita kan berpuasa

melawan lapar dahaga
kalahkan nafsu rayuan syetan
menjadi insan yang taqwa
hoo...hati yang gembira
hoo...penuh suka cita

Tarawih dan tadarus

bersujud di tengah malam
berzikir dan berdoa
menyebut asmaMu ALLAH
dan tak lupa berzakat
sempurnakan kewajiban
mensucikan jiwa
sebagai insan yang fitri

Tarawih dan tadarus

bersujud di tengah malam
berzikir dan berdoa
menyebut asmaMu ALLAH
dan tak lupa berzakat
sempurnakan kewajiban
mensucikan jiwa
sebagai makhluk ALLAH


By:
Lirik Lagu Tompi- http://liriklaguindonesia-top.blogspot.com


Ahaks.. tujuan aku bukan nak nyanyi lagunih.. teringatjer..  Aku nak ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa buat rakan2 blogger yang islam, serta buat mereka yang sudi singgah ke blog aku yang tidaklah semolek manani. Marilah kita melakukan ibadah di bulan yang mulia ini dengan penuh ketakwaan (takwahke aku?) kepada Allah SWT dengan bersungguh2 melaksanakan perintah-Nya dan Meniggalkan segala larangan-Nya. 

Yelahkan kitapun sedia maklum, bulan Ramadhanni kan bulan yang penuh dengan keberkatan dan penuh dengan ganjaran bermula dari waktu imsak sehinggalah datang waktu imsak di hari yang lain.

Bulan ni jugak kita akan diduga dengan segala jenis dugaan. Dari nak jaga pahala puasa kasi penuh, aleh2 entahkan tinggal kosongjer.. buat penat puasajer... ahaks..  Aku harap tahunni dapatlah aku berpuasa dengan penuh ketenangan dan penuh ketakwaan.. tak nak jadi macam tahun2 lepas, di sebabkan sikap seseorang yang memang tak boleh ditegur dan diubah, hanya memikirkan dia sahaja yang betul, aku jadi kurang sabar dan cepat naik darah.

Last but not least, aku doakan kalian dapat menjalankan ibadah puasa di bulan ini dengan penuh kesempurnaan dan mampu mengawal segala kemaksiatan dunia serta dapat mendidik jiwa menjadi lebih tenang dan membentuk diri menjadi seorang hamba yang bertakwa kepada Allah SWT. Ketika berpuasa kita bukan sahaja menahan diri dari keinginan makan dan minum malahan segala nafsu  seluruh anggota badan kita seperti mulut, mata, hati dan kemaluan juga hendaklah turut berpuasa. Kita juga dituntut memperbanyakkan amal ibadah dan bertaubat di atas dosa-dosa yang dilakukan  dengan mengisi ruang-ruang yang ada bagi meningkatkan keimanan kepada Allah SWT di dalam usaha mencari keredhaannya



*Selamat Berpuasa buat semua

Tiada ulasan: