Sabtu, Ogos 11

Alpukat Es @ Jus Avocado Blended

Sebenarnya nih post yang tertunggak dekat dua minggu jugaklah tertunggaknya... hehehe.. tak mampu aku nak update hari-hari time puasa nih.

Masa aku ke Bandung dulu, aku adalah minum satu minumannih, memang masyuk jugaklah minumannya.. sangat sedap. Di Bandung ianya dipanggil jus Alpukat es. Kalau di Malaysia nih di panggil Jus Avocado Blended (part blended tu aku yang tambah).. 

Teringin nak minum lagi punya pasal, aku pun servey resepi kat uncle google. Jumpa jugaklah kat resepi.com. Pesan dengan Hubby beli avocado di pasar malam, petang tu juga aku try buat dan hasilnya sgt marveleslah... sedap....
Jom kita tengok resepinya..

Jus Avocado Blended/ Alpukat Es

2 biji Avocado
2 mug/500 ml susu segar
2 sudu susu pekat
2 sudu gula 
Sedikit ais batu
Coklat Hershey (betulke ejanya? hentamjelah)

Cara-cara membuatnya:-

1. Keluarkan isi avocado dari kulit dan bijinya, dan dimasukkan terus ke dalam pengisar. 
2. Masukkan juga susu segar, susu pekat dan gula
3. Setelah bahan-bahan di atas hancu dan sebati, masukkan pula ais batu dan mula kisar sekali lagi sehingga ais hancur macam ala-ala ice blended gitu.
4. Sediakan gelas (lutsinar - kalau hendak nampak lagi sedap dan menarik diminum) dan coklat hershey, hiaskan gelas dengan coklat ikut kreativiti sendiri.
5. Tuang ice avocado blended tadi ke dalam gelas sehingga penuh. nak lagi sedap dan menarik, tuangkan lagi coklat ke dalam ice blended tadi di atasnya.
6. Sedia untuk diminum.

Yumm.. memang marvelas... masa aku buat boleh  dapat 2 gelas besar dan 1 gelas kecil. cukup puas hati....

Korang cubalah..


*Teringin nak buat Jus Sirsak pulak, sekali buat trus teringin lagi cuma agak susah nak cari buah tu sekarang. tak semua tempat ada.

Tiada ulasan: