Ahad, Ogos 12

Mee Udang

Assalamualaikum...

Juadah Iftar harini, apa aku nak masak harini yek? Selak-selak resepi dalam buku resepi lama aku, terjumpa resepi mee udang. Jenguk pula dapur, semua ada, kecuali mee. Aler.... macammana nih? yang ada cuma bihun. Pikir punya pikir, tak dapat mee bihun pun bulehlah... mula kerja-kerja memasak aku.

Jom Tengok Resepinya..

Bihun / Mee Udang

bahan-bahannya:-


Bahan-bahan: ( 3-4 org )
  • 1/kg mee kuning/ bihun
  • 300 gm udang saiz L 
  • 4 sudu besar lada boh / lada giling
  • *4 ulas bawang merah
  • *3 ulas bawang putih
  • *1  sudu besar  udang kering 
  • *1/2 inci halia
  • 1 sudu besar petis (yang ni aku tak pakai, aku ada alergik)
  • 3  sudu besar sos tomato
  • 1  sudu besar sos cili 
  • keledek / kentang yang telah direbus dan di lenyek (optional- untuk pekatkan kuah)
  • gula dan garam
  • taugeh dan sawi
  • daun bawang dan bawang goreng
bahan-bahan yang aku tambah :
  • kiub ayam
  • brokolli
  • bebola udang, sotong, ketam dan ikan
  • tauhu goreng
  • telur rebus
Cara-cara
  1. Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang dan asingkan.. Air rebusan jangan buang....
  2. Asingkan kepala udang dan kisar bersama sedikit air rebusan dan tapis
  3. Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis bahan kisar.... hingga betul garing dan naik bau....
  4. Masukkan air rebusan udang bersama udang yang dikisar tadi, biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili dan petis... Renehkan kuah
  5. Masukkan garam dan gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama lagi sedap....
  6. Letak keledek/kentang yang telah dilenyek untuk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sebab ada letak sos... so depend ikut citarasa sendirilah eh...
  7. Celur mee/bihun, taugeh dan sawi.... Masukkan udang yang telah direbus tadi... tuang kuah dan taburlah dengan daun bawang dan bawang goreng.....
Wallah... memang sedap.


Tiada ulasan: