Ahad, September 16

Prihatinkah Kita?

Assalamualaikum...

Petang tadi, aku ke Aeon. Jalan punyer jalan, tibalah masanya untuk aku menunaikan solat Asar. Bila aku buka pintu surau, orang-orang bersembahyang tidaklah ramai mana, namun yang tak bersembahyangpun ada. oh lega tak payah nak kena menunggu lama sangat untuk bersembahyang.Bila aku mula melangkah ke dalam surau, aku terdengar bunyi air paip mencurah dengan laju. Ingatkan ada orang guna sebab air yang keluar memang agak kuat. Dalam hati terpikir, pekakke diorangnih, air keluarpun tak reti nak tutupke? Lalu aku masuk lebih ke dalam dengan niat membuka stokin kaki dahulu, sebelum aku pergi menutup air paip tu. Dalam pada aku menanggalkan stokin, adalah seorang awek tu, nak ambil wudhu'. Pada fikiran ku oo oklah ada orang nak tutupkan. Namun tekaan aku salah, boleh pulak awek tu ambil wudhu' kat paip sebelah tanpa mempedulikan paip air yang dah sedia terbuka tu. Dan boleh pulak dia biarkan air paip tu terbukak je tanpa ada niat langsung nak tutup air paip tu. Bukankah itu satu pembaziran, memanglah air tu air free, Aeon yang membayar harga air tu. Tapi, kalau kita sebagai ummat islam, mengamalkan sikap yang suka membazir dan sikap endah tak endah, bukankah kita lebih mendekatkan diri kita dengan syaitan.. membazir itukan amalan syaitan? Sudahlah kawasan Lembah Klangni bakal kehabisan air terawat.. lagi nak membazir. Hai..lah manusia...
 Sekadar gambar hiasan.

Ok habis bab air, off courselah yang jadi tukang tutup tu aku. Mungkin kat dalam surautu akuje kot yang boleh mendengar, yang lain tu cacat pendengaran kot... think positive je lah. Selesai berwudhu' aku pun mencari sejadah kosong untuk memulakan solat. Aku nampak satu sejadah kosong, memang takde orang solat kat situ, tapi aku tengok telekung menimbun atas sejadah tu. Ni lagi satu sikap yang aku tak suka, sikap M, siapalah yag terlalu rajin letak telekung kat atas sejadah, punya M sampaikan gantung or lipat elok-elok dan letakkan dalam rak pun tak boleh. Prihatin sungguhlah ummat Islam sekarangni, ummat di akhir zaman.
sekadar gambar hiasan, bukankah bagus kalau telekung disusun elok dan kemas

Bukan niat aku nak mengutuk, tapi itulah yang terjadi. aku jadi sedih. Masjid atau surau, merupakan tempat yang suci bagi ummat islam, sepatutnya bersih dan kemas. tempat yang patut kita hormat dan sayang, tapi kita biarkan tempat yang suci begitu dalam keadaan yang bersepah dan pembaziran dibiarkan begitu sahaja.  Keinsafan tu datang dalam diri aku, pelbagai soalan yang timbul. Berimankah kita, prihatinkah kita bila semua ini terjadi depan mata namun kita pejamkan mata kita dengan harapan ada orang lain yang akan buat. Khusyukkan solat kita bila kita bersolat dalam keadaan yang bersepah dan tidak teratur? sedangkan di rumah pun, kita akan mengemas tempat solat kita sebelum kita menunaikan solat. Terpikir di fikiranku, kita sekarang di akhir zaman, Kiamat boleh berlaku bila-bila masa sahaja dengan ketentuan-Nya. Andai Berlaku kiamat dalam waktu terdekatni, sempatkah aku mengumpulkan amalan-amalan ku? Ya-Allah takut rasanya aku nak menghadapi hari kiamat-Mu nanti. tak tertanggung rasanya seksaan itu......

Sorry lari tajuk sekejap.. yang pentingnya, jadilah masyarakat yang prihatin dan masyarakat madani.

4 ulasan:

Cikgu Ma berkata...

pasal telekung, x tau nak kata pihak masjid x jaga atau pengguna...kdg2 nak tumpang pakai pun geli banyak tahi lalat...better bawak telekung sendiri bila g jenjalan...

salam kenal...dari segmen hanif idrus =)

http://qurratulain-pagaremas.blogspot.com/2012/09/hanif-idrus-segmen-menerjah.html

LiNda berkata...

tak semua org prihatin, nampak pun wat tak tau je kan. Kalo telekung linda lg prefer bwak telekung sendri sebab telekung surau kotor, basah2 pun dorang main letak je, tak gantung or lipat pun.

singgah dr segmen hanif idrus :)

arazakrahim blog berkata...

Salam kenal dari segmen Hanifidrus

Awanama berkata...

Good post! This is the kind of information that should be distributed on the online community. I would like to read more of this.