Khamis, Januari 19

Panduan Tukar Hakmilik Kereta Secara Sukarela

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Korang pernah tak uruskan sendiri urusan jualan kereta? Aku dapat pengalamanni bila aku buat keputusan nak jual Kuda Kuning aku. Aku buat keputusan ni, bukan Aku tak larat nak jaga, tapi sebab dekat rumah aku dah takde tempat nak letak kereta. Sebabnya bila aku letak dan parking tepi rumah orang, orang bising dalam group what apps (aku tahu pun dari jiran aku, sebab aku takde dalam group tu) kawasan perumahan rumah Aku tu, bertanyakan siapa punya kereta. Malaslah aku kalau orang bising-bising ni, nanti tengah jalan bertembung, pandang kita pun tak nak. Ikut kan, Kuda Kuning tu tak adalah masalah pun, elok aje. Kena bawa dan hidupkan enjinnya selalu je. Jadi, aku buat keputusan jualkan je. Biarlah orang lain pula yang jaga. Mulanya tu Kuda Kuning, Aku letakkan di rumah Ma dan Abah Aku di Petaling Jaya, dah tersadai pula kat sana. Bateri yang rosak kena berganti. Habis dah RM 150.

Mulanya Aku jual pakai mulut ke mulutje, sampaikan dari kawan kepada kawan. Mulanya ada yang beria-ia nak beli, tapi tak jadi pula. Kawan-kawan Hubby pun sama, Tapi senyap seribu bahasa. Kemudian sebulan yang lepas, Aku letak dan iklankan di mudah.com.my. Ini adalah merupakan kali pertama Aku menjual kereta secara sendiri. Ramai jugalah yang berminat. Ada yang minta kurang dan ada yang memang tak kisah nak bayar harga yang aku letak tu.

Ada yang memang berminat dan tak sabar-sabar nak bawak balik Kuda Kuning ke puspakom. Ada pula yang boleh bersabar tak kisah ikut pada masa Aku. Ada pula yang tak cukup duit nak buat urusan tukar nama dan nak buat surat perjanjian sehingga tamat tarikh luput roadtax. Tak bolehlah, aku nak balik duit insuran tu. Ada yang siap call, tapi masa aku tengah mesyuarat, lepastu boleh pula minta aku call dia balik. Ada gak student yang terus letak harga kereta. Aku layankan je. Tapi, aku dah setuju jual pada seorang guru yang bergelar Ustaz. Alhamdulillah dipermudahkan. Hai.. macam-macamkan  ragam manusia

Dengan Ustaz, Dia setuju nak bayar RM2K. Aku minta Dia bagi duit booking dan Dia bersetuju. Aku buat keputusan untuk buat sendiri pemeriksaan PUSPAKOM dan merasai macam mana pemeriksaan tersebut. Mulanya, Aku minta tolong dengan Ma dan Abah tukarkan bateri Kuda Kuning. Malamnya Aku datang ambil Kuda Kuning dan tinggalkan Kuda Hitam di sana. Bermulalah malam tragedi paling kelakar sengal terjadi.

Nak tahu kenapa kelakar sengal? Sampai di rumah Ma, Aku, Darwisy dan Anak Buah Hubby di ajak makan sate di RnR Awan Besar. Selepas makan, Aku bawa Kuda Kuning pulang, namun Aku bercadang untuk mencuci Kuda Kuning dahulu sebab pada esok paginya Aku ingin membawa Kuda Kuning tu ke PUSPAKOM. Tragedi tu berlaku semasa Kuda Kuning dicuci. Bermula dengan no plate hadapan yang agaknya memang dah retak, bila dilanggar oleh tukang cuci, no plate tu patah dan jatuh. Itu tak apa lagi. Boleh di gam semula. Lagi best, bila dah cuci, tiba masa nak mengelap kering. seorang lagi pencuci, buat hal dengan mematahkan/memecahkan soket/pemegang wiper. Aku tepuk dahi. Manalah aku nak cari kedai aksesori yang buka tengah malam... lepas satu-satu jadi. Owner tempat tu sanggup tanggung kos mencuci Kuda Kuning Aku tu. Dia bawa kami ke bengkel kawan Dia berdekatan dengan rumah Ma. Wiper yang patah di welding, dan kedua-dua batang wiper yang sudah di tanggal getah wiper di angkat. Aku diminta menghidupkan enjin dan wiper. Tapi wiper tak mahu hidup. Aduh sudah.. Macam mana nih. Selepas itu, Owner bengkel nak buka bonet, tapi terlupa letak batang wiper ke bawah semula. Bila Dia angkat bonet depan, secara otomatik batang wiper jatuh kena cermin dan pecahkan soket satu lagi. Dah kena welding kedua-dua belah wiper. Aku hanya mampu gelakje.. Mungkin ini ujian bagi aku. Jadi, dengan wiper rosak dan tak boleh jalan, aku minta owner bengkel tu letak macam sedia kala. Dengan harapan dan doa serta zikir yang banyak, aku harap urusan esoknya dipermudahkan. Aku pun berlalu balik tanpa membayar satu sen pun kos cuci Kuda Kuning dan Baiki Batang Wiper yang tak boleh jalan lagi.

Panjang lebar cerita akukan... hihihihi...

Ok, kita teruskan dengan proses PUSPAKOM.

Proses Penukaran Hakmilik Kederaan 
(Hanya bagi kenderaan yang tiada hutang dengan bank)

1. Layari dahulu laman web PUSPAKOM iaitu untuk pindah tukar hak milik (Sila klik link) itupun kalau korang rajinlah.

2. untuk tempahan, korang bolehlah hubungi 03-51017000 untuk membuat tempahan pemeriksaan kenderaan. (itu untuk kawasan Shah Alam/Klang) Tak perlu tunggu seminggu untuk booking, kalau nak buat esok pun boleh janji booking slot tu. (Aku buat sendiri semuanya sebab aku rasa senang hati buat sendiri dari bagi orang/pembeli baru buat alah makan masa sikit je dengan bayaran RM31.80 je. Bukan susahpunkan..) Kalau nak bagi agent yang buatkan boleh je.. kenalah stanby duit dalam RM300 ke RM500 untuk itu.Oh Satu lagi, aku buat hari Sabtu pagi, keretapun tak banyak masa tu.

3. Dokumen yang perlu dibawa hanya geran asal kenderaan yang nak dijual tu. Tak payah nak mengarut bawa salinan Kad Pengenalan pembeli ke apake. Janji jangan lupa bawa Kad Pengenalan sendirilah ye.. muehehehe...

4. Ayat seterusnya aku copy dari laman web jer kikikiki....

Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, Puspakom akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan.

Pemeriksaan Pindah Milik

5. Selepas selesai, Owner lama bawa Borang JPJK3 yang telah lengkap di isi (isi maklumat korang, nama pembeli dengan no. kad pengenalan pembeli je) ke kaunter JPJ untuk membuat 'Thumb print'. Nak diingatkan, Laporan B5 tu hanya sah dalam masa satu bulan sahaja ye. Kalau nak pergi buat thumb print tu, pergi berasinganpun boleh, nak pergi bersama-sama dengan owner baharupun boleh. Cuma dalam masa 7 hari sahaja (termasuk hari cuti tau) 'Thumb Print' tu sah . Satu lagi, owner baharu pula kena bawa Laporan B5 dan geran kereta yang asal ke kaunter JPJ semasa nak buat geran kereta yang baharu.

5.Selepas selesai, secara automatiknya roadtax dan insurans atas nama owner lama pun terbatal. Ha.. berapa je kos korang yang keluarkan untuk buat sendiri pertukaran nama kenderaan tu? takdepun, owner baharu yang kena keluarkan modal, itupun tak sampai pun RM50. cuma kenalah luangkanlah masa tu sedikitje. Tak letih pun. Owner baharu pula jangan lupa buat insuran kereta yang baharu juga ye.
 

Dah selesai urusan tukar nama? bermulalah episod aku untuk membaiki motor wiper. Jenuh cari bengkel, semua tak nak buat. Mereka malas, yelah sebab kereta aku kereta lama dan murah. Kalu kena kat Kuda Hijau aku, mesti laju dema nak buat punya. Dari nak kena betulkan wiper jadi kena betulkan alternator. Hmm.. dah kena caj lagi. Tapi mujurlah, kalau tidak mahunya rosak lagi teruk nanti. 

Kami buat keputusan nak cari sendiri di kedai potong. Mujurlah Ustaz tak kisah dan banyak hal lagi dia nak buat. kalau tak... jenuh juga nak terkejar-kejar. Pergi kedai potong, ada yang tak de, ada yang bagi alasan macam-macam malas nak cari dan malas nak buka. Sudahnya Hubby aku jadi hero aku, dia buka sendiri dan bawa motor wiper je pergi cari. Alhamdulillah jumpa juga. Hubby cuba pasang, tapi tak boleh jalan. Kami bawa ke bengkel pula. Masa nak tukar wiper pula, tak boleh nak pasang wiper baru. Kami pergi balik kedai potong untuk cari batang wiper pula. Syukur Alhamdulillah, aku dipermudahkan dalam urusan membaiki dan pertukaran nama untuk kuda kuning tu.

Kini Kuda Kuning dah bertukar tangan. Tuan baharu sangat berpuas hati dengan performance Kuda Kuning tu. Macam-macam nak dibuatnya nak bagi lagi cantik lagi. Alhamdulilllah aku menjualnya pada orang yang betul. Lega rasa hati ni, tuan baharunya nak menjaganya dengan elok. Saya Jual dengan harga yang dipersetujui kerana ALLAH SWT.



Adios...

Tiada ulasan: