Rabu, Jun 20

Liat Nak Bangun Pagi

Dekat setengah tahun dah aku jadi tukang kejut anak aku untuk bangun pagi ke sekolah. masih x berubah dan masih jugaklah takat tu.. jer... cukup liat, cukup susah nak bangun pagi.
Dah macam-macam cara yang aku buat, provok cakap ari ni last minggu nih sekolahla, pakai airlah, tanggalkan bajulah macam2. Kadang2 tu semalam senang bangun, arinih dah payah bangun dan yang paling aku menyampah bila dia nak bangun tu nak marah2. Bab bangun nak marah2 & nangis2lah yang paling malas aku nak layan. Sebagai ibu aku sabarkanjer.. ikutkan ajer kerenah si anak teruna. Tapi sekarangnih aku dah tak larat dah, aku tau anak teruna aku nih jenis yang penakut gelap, bila dikejut2 tak nak bangun & nak marah2, aku cakap kat dia 'tak nak bangun takpelah tidurjer... Ummi x kisah, tidurje terus'. Then, pelan2 aku tutup segala lampu dan kipas. bila nak keluar, aku tarik pintu kuat2 biar dia sedar dia dalam gelap. Tak lama lepas tu, akan kedengaran bunyi anak teruna menangis ketakutan.Dan tanpa tangguh, akupun suruh dia mandi dan bersiap cepat. Hmm senang.. Tapi tak boleh buat selalu nanti dia dah lali lagi jenuh. Tapi agaknya sebab anak lelaki mmg cukup susah nak mendidik mereka sewaktu 14 tahun kebawah nih.. yang dia tahu main... jer berbanding anak perempuan yang lebih mudah terdidik. Tapi bila  anak-anak mencecah 14 tahun ke atas pulak, susah nak jaga sebab dah mula ada pemikiran sendiri dan dah reti berpikir. Ye tak? Hmmm.. Ummi doakan anak Ummi dapat menjadi insan yang Mukmin yang Soleh di sisi Yang Maha Esa...  الله أعلم
Bertafakur sebelum buka mata

Tiada ulasan: