Ahad, April 8

Teringin nak buat laksa

Sedang menjelajah blog2 feberet aku, ternampak plak rakanku yang sorang nih buat laksa... alamak teringin lak nak buat laksa n buat laksa dari air tangan sendiri. Sebab dah lama sungguh aku x membuat laksa. So, malam selasa yang lepas, aku memesan kepada hubbyku supaya membeli segala jenis bahan2 yang terdapat dalam laksa tu di pasar malam.
Ikan telah aku keluarkan masa balik tengah hari sekejap.
Balik dr Ofis, bermula 6:30 (sebab blk lambat) aku mula memasak dan memproses semua bahan seorang diri (biasanye mr hubby tolong huhu..)
Bermula dengan menyiang ikan dan merebus laksa kering (orang kat laksa basah lagi sedap dari laksa kering, tp disebabkan familyku kecil sahaja.. so aku beli laksa keringjer) sementara aku menunggu laksa dan ikan yang direbus masak, akupun mulakan dgn menyiang dan menghiris bahan2 utk dikisar dengan bahan2 utk di hiasan laksa.
Sesudah mengkisar bahan2, ikan pun masak.. mulalah aktiviti mengasingkan isi ikan dengan tulang. aleh malasnyer... kena buat satu2.
Siap ikan di asingkan, proses mengisar isi dan tulang ikan pun bermula... sementara tu aku merebus telur. Selesai sudah proses mengkisar, bermulalah membuat kuah laksa.... masukkan jer semua bahan yang ada dlm periuk ditambah sedikit air n garam, cuma tulang ikan yang dikisar perlu di tapislah kalu tidak mau tercekik bila makan..
tepat jam 9:00 mlm laksa akupun siap.. lamanyer... plus mines mandi n sembahyang.. huhuhu..
Siap sudah laksa buatan air tangan ummi... waktu utk mamam... anak teruna ku cukup berselera.. walaupun pada mulanyer merajuk dengan ku kerana aku x bagi dia menolong aku di dapur... luv u so much dear..

Jom kita layan gambar ek..
Ikan Sardin yang selesai aku siang

Laksa Kering yang aku beli kat 99 speedmart
Laksa Yang Telah siap direbus dan ditapis

Kuah Laksa Yang sedang dimasak



Tiada ulasan: