Rabu, Ogos 1

Jerebu Makin Buruk




Assalamualaikum....

Korang tengok berita tak malam semalam, pasal jerebu yang makin teruk di negara kita ni? Berita melaporkan bahawa Tahap IPU (Indeks Pencemaran Udara) di beberapa tempat di malaysia meningkat sehingga ke tahap tidak sihat. Tempat yang paling dekat dengan aku adalah Pelabuhan Klang dimana semalam sahaja tahap IPU di catatkan sebanyak 105. Namun, bila aku baca berita harian pagini, Jerebu dicatatkan sebanyak 147 berbanding 130 pagini. Patutlah semalam tengah hari, masa aku nak keluar jerebu nampak agak teruk dan jarak pandangan aku terhad.
Dilaporkan juga, jarak pandangan yang boleh dilihat semalam pula setakat 500m sahaja dan menyukarkan perjalanan ferry nak ke pulau ketam. Jarak pandangan akan jadi lebih teruk bila malam menjelma kerana kerja-kerja untuk menurunkan barang dan penumpang menjadi lambat.

http://www.met.gov.my/satellite_images/20120801105002sumatera_hotspot_latest.jpg
 Titik-titik panas yang terdapat di Sumatera

Berita juga turut melaporkan yang imej satelit oleh Pusat Kepakaran Meteorologi ASEAN menunjukkan peningkatan jumlah titik panas di Sumatera, Indonesia sejak Selasa dan imej jerebu yang bergerak dari Riau, Sumatera Tengah menuju ke pantai barat Semenanjung Malaysia. Ini disebabkan oleh kebakaran hutan secara besar-besaran di Sumatera, Indonesia. Keadaan ini dijangka akan berterusan sehingga September disebabkan negara kita kini sedang mengalami Monsun Barat Daya, elok pulak kena masa bulan puasa.
 http://www.met.gov.my/images/satellite/malaysia24hour.jpg
Jangkaan Taburan Hujan di Malaysia

Keadaan ini juga melanda ke beberapa buah negara terutama negara-negara jiran kita iaitu di Singapura dan Thailand. Negara China juga turut mengalami keadaan berjerebu ini.
Arahan pengharaman mengenai pembakaran terbuka yang telah dikeluarkan pada bulan Jun yang lalu oleh Jabatan Alam Sekitar masih dikekalkan sehingga kini.


Nasihat oleh Jabatan Alam Sekitar kepada orang ramai akan fenomena yang berlaku,


1. Minum banyak air
2. Kerap membasuh muka dan bahagian yang terdedah kepada jerebu
3. Kurangkan aktiviti luar rumah
4. Pakai Topeng pelindung yang boleh menghalang daripada jerebu memasuki saluran penafasan
5. Dapatkan nasihat dan rawatan perubatan dari pusat kesihatan sekiranya terdapat masalah kesihatan yang berlarutan.

Dugaan buat kita tahunni. Pada aku kalau setakat cuaca panas tak apelah lagi, badan kita boleh mungkin boleh bertahan dengan kepanasan tersebut. Tapi kalau di campurkan sekali dengan jerebu, badan kita mungkin tak dapat bertahan dengan suasana yang berjerebu tersebut. Macam aku yang memang alergik dengan asap dan habuk, semestinya aku akan mengalami sakit tekak dan batuk-batuk serta hidung yang sentiasa berair dan berhingus sebab tak selesa dengan jerebu.
Ambillah langkah-langkah penjagaan seperti yang disarankan dan elakkan aktiviti pembakaran terbuka. Bagi Sesiapa yang di luar sana suka sangat membakar2 sampah dan dan membakar mercunni henti-hentikan je perbuatan anda itu. Kerana itu akan memudaratkan kesihatan orang ramai yang menghidup asap yang dibebaskan itu.
Sampai di sini sahaja celoteh aku hari ni, andai terkasar bahasa dan tersilap kata harap di ampuni dan di maafkan. Nanti aku nak cerita pasal Juadah Iftar aku semalam. Gambar tak sempat nak upload dan edit lagi..


Sharing Is Caring, Caring is Loving, Loving is forgiving


2 ulasan:

suhana abdul samad berkata...

alamak..dah la aku nak pindah ke klang hujung taun nie..

Syaz Blackrose berkata...

alah... itu ujung taun punyer citer.. ko nak duk mana nanti? aku kat kg jawajer