Rabu, Januari 9

Blue Spaghetti Bolognese

Assalamualaikum...

         Di atas permintaan anak teruna aku nak makan spagetti beberapa hari yang lepas, malamni aku tunaikan juga permintaannya malam ni. Sebenar dah berkali-kali aku masak spaghetti sebab ini memang makanan kegemaran anak teruna. Tambah lagi bila aku masak dalam bentuk blue colourni. Memang dia cukup berselera. Siap pesan kat aku kutip bunga biruni kalau aku lupa. 

              Ha, tengok gambar nih, nampak berselera tak? memang nampak pelik tapi selagi boleh menaikkan selera anak aku tu, aku sanggup buat selalu.
Resepi aku nih, mudahjer.. pakai sos spagetti segeraje tapi di olah oleh aku dengan rasa dan selera orang melayu. Bagi yang tak pernah masakpun bolehje masak Spaghetti mudah sangat. Kalu tak tau jugak, meh datang rumah aku ngajo bagi pandai.. hehehe...

Resepi Blue Spaghetti Bolognese.

Rebus Spaghetti dengan air bunga telang biru sehingga masak. Setelah masak, toskan dan lalukan bawah air paip sebentar.

Bahan-bahan Kuah:
  • 3 ulas bawang putih di potong dadu
  • Sebotol kecil Sos Spaghetti (aku guna sos prego)
  • 200 gram daging cincang (aku guna ramly senang ikut kepingjer)
  • 3-4 sudu besar cili giling
  • Sedikit minyak zaitun
  • 1 cawan mix vegetable
  • 2-3 cawan air
  • 2 sudu tomato puree (boleh ditambah kalau nak rasa lebih masam)
  • Garam secukup rasa
Cara-cara Memasak:
  1. Tumis bawang putih dengan minyak zaitun sehingga kekuningan
  2. Kemudian, masukkan cili giling dan tumis hingga naik minyak atau cilinya cukup masak
  3. Masukkan daging cincang dan masak sehingga daging masak (kiranya warna daging tu nampak pucat tu dah kira masaklah tu)
  4. Masukkan tomato puree, sos spaghetti dan air 
  5. setelah menggelegak, masukkan mix vegetable dan akhir sekali masukkan garam secukupnya
  6. Boleh dihidang terus pada spaghetti. Sedia untuk dimakan.. 
Selamat mencuba dan menjamu selera....


Tiada ulasan: