Selasa, Januari 22

Lempeng Bawang Dan Kelapa


Hari tu aku letak entry lempeng kelapa kat sinikan? Ahad lepas aku masak lagi lempeng kelapa tapi ikut versi lain pulak. Kali ni aku masak kari ikan pulok untuk cicah dengan lempengnih.. pergh...rindu masakan malaysia setelah 4 hari aku makan makanan Vietnam nak muntah pun ader gak. Jom kita jamu mata tengok resepi.

Bahan-Bahan Lempeng:


  • 2 cawan tepung gandum 
  • 1 cawan kelapa parut - ambil yang putihjer
  • 1 biji bawang besar yang di ricik halus-halus
  • 1/2 sudu serbuk bikarbornat
  • 2 1/2 cawan air
  • Garam secukup rasa
Cara-caranya:
  1. Satukan kesemua bahan, kacau rata dan biarkan seketika
  2. Panaskan non-stick friying pan dan sapukan sedikit minyak di dalamnya
  3. Cedok 1 senduk bancuhan tadi, dan ratakan dalam kuali
  4. Masak dengan api yang sederhana sehingga kuning keemasa atau sehingga bahagian atasnya nampak kering.
  5. Terbalikkan lempeng dan masak sehingga agak kekuningan
  6. Buat kaedah yang sama sehingga bacuhan tepung habis
 Bahan-Bahan Kari (Resepi sendiri - setelah dikomen oleh abah aku yang kari aku asyik cairje)
  • Sebiji bawang besar yang di potong dadu
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu cili giling (kalau suka, aku nih lidah melayu memang nak makan cilije)
  • 4-5 sudu besar rempah kari yang di campurkan air sedikit. (aku suka buat kari pekat-pekat)
  • 2 senduk santan
  • Ubi kentang yang di potong 4 jika mahu
  • Daging lembu, ayam atau ikan (ikutla nak masak kari apakan..)
  • Sedikit minyak
  • Garam secukup rasa
Cara-cara Membuat Kari
  1. Masukkan minyak, apabila telah panas, masukkan bawang besar dan bawang putih yang di potong dadu
  2. Setelah kekuningan, masukkan cili giling dan tumis hingga naik minyak
  3. Masukkan rempah kari yang dah di campurkan air tadi, gaul rata sehingga naik minyak
  4. Masukkan sedikit air/ santan cair
  5. Masukkan ubi kentang dan masak hingga empuk
  6. Setelah Ubi kentang empuk, masukkan daging / ikan tadi
  7. Setelah kuah sedikit mendidih, barulah dimasukkan santan pekat
  8. Setelah kuah sebati dengan santan, masukkan garam secukup rasa sehingga kuah mendidih
  9. Tutup api, boleh dimakan bersama lempeng tadi or nasi panas-panas

6 ulasan:

Hanif Idrus berkata...

Akhirnya dapat makan masakan Malaysia yang original..pizza Malaysia..heheheh

Remy hazza berkata...

dah lama tak makan lempeng...sedapnyer....

Mentari Minda berkata...

ramai org sudah tidak kenal sangat dengan lempeng ni....apa yang dia org kenal roti canai satu...teh tarik kurang manis ( di kedai mamak ) hik hik ...

tengok gambar lempeng nie...teringat kenangan mengusik jiwa di zaman kanak2 dulu.... :(

hainom OKje berkata...

OKje memang penggemar lempeng....tapi jarang le buat lempeng cam tu.... selalunya lempeng 'simple' je letak santan....
Kalau cicah ngan kari mesti bestkan Syaz!!!..

hainom OKje berkata...

OKje memang penggemar lempeng....tapi jarang le buat lempeng cam tu.... selalunya lempeng 'simple' je letak santan....
Kalau cicah ngan kari mesti bestkan Syaz!!!..

Syaz Blackrose berkata...

mmg terangat habis okje.. x pandang lain punyer...