Selasa, Jun 4

Apa Ada Pada Galaxy Grand?

Assalamualaikum..


Fenomena Samsung Galaxy Grand tengah melanda keluarga aku sekarang ni. Mr Hubby pantang nampak kedai handphone mesti duk sibuk sebut "Nak Galaxy Grand". Aku dengan selambanya buat muka toye takde perasaan. Mr Hubby berniat nak beli dengan duit bonus dia, tapi bila dia nyatakan hasrat nak beli aku membantah sebab banyak lagi menda yang lebih memerlukan duit dia. Tapi hakikat sebenarnya, aku agak jeles kalau dia pakai phone baru, ish tak boleh tak boleh.. tahap jeles melampau nih.. hahahaha...

Apalah yang bagus sangat dengan Galaxy Grand nih ek yang sibuk sangat Mr Hubby nak beli nih.. Dari pemerhatian akulah kan, Galaxy Grandnih agak nipis berbanding Galaxy yang lain. Sekali pandang macam note II, memang smart dan menarik perhatian aku gaklah. Paparan skrin pun lebih luas dan lebih panjang. Selebihnya tak dapatlah aku describekan. Yang ini adalah dari pemerhatian aku pada Grand milik puan Ana kawan aku. Aku tak sempat nak belek lebih-lebih sebab puan Ana tak offer macam biasa untuk aku belek Grand dia tu macam yang aku buat kat phone dia yang lain. Hehehe..

Jom kita tengok features yang ada dari website Samsung sendiri. 

5” Large Screen


 Paparan skrin 5"

Portable Design

Slim design ensures portability of GALAXY Grand
for those who want to have a large screen without
compromising portability.










Jelly Bean OS

Powered by Android™ 4.1.2 (Jelly Bean), the latest version of the world’s most popular smartphone operating system. Jelly Bean has fast, fluid and smooth
graphics along with a new Google Search™ experience featuring Google Now™, which brings you just the right information, before you ask.

Multi Window
Multi Window helps easier multitasking. You can enjoy your videos, browse webpages and create memos all at once on a single screen. 

Dual SIM

 

8MP Camera
 
 Meh kita tengok Technical Supportnye pulak.
Dimension of GT-I9082

Network/Bearer and Wireless Connectivity

  • GSM 3G , HSPA-PLUS
  • EDGE / GPRS (850 / 900 / 1,800 / 1,900MHZ)
  • HSPA+ 21 / 5.76Mbps
  • 802.11 b/g/n 2.4GHz
  • Wi-Fi Direct available (2.4GHz)
  • HSP, GAP, SPP, AVRCP, OPP, PAN, HID, A2DP, HFP, PBAP, MAP
  • DLNA, BT 4.0+LE, USB 2.0
  • KIES, KIES Air support

Chipset

  • Dual Core Application Processor
  • Cortex A9 Dual 1.2GHz

Sensors

  • Accelerometer, Geo-magnetic, Gyro-sensor, Light Sensor, Proximity Sensor

Connectors

  • USB v2.0
  • 3.5mm Stereo Earjack
  • MicroSD External Memory Slot
  • Dual SIM support
  • 5-pin Micro USB available

Services and Applications

  • Samsung Apps available
  • Game Hub 2.0 available
  • ChatON 2.1
  • ActiveSync available

OS

  • Android 4.1.2

Memory

  • 8GB Internal Memory

Physical Specifications

  • 143.7 x 77.1 x 9.6mm Dimension
  • 162g Weight

Battery

  • 2,100 mAh Battery Capacity
  • USB Charging available

Audio and Video

  • 3G2, 3GP, ASF, AVI, Divx, H.263, H.264, MPEG4, WMV, FLV, WebM, MKV
  • Full HD (1080p) Video Playback / Recording
  • Recording up to 30fps
  • MP3, AAC, WMA, FLAC, OGG, M4A, 3GA, AMR, WAV, MIDI, XMF, IMY

Display

  • TFT
  • 16M
  • 5.01"
  • 480 x 800 (WVGA)

Camera

  • 2 Megapixels Camera Resolution (Front)
  • 8 Megapixels Camera Resolution (Rear)
  • LED Flash
  • Auto Focus available

Color

  • Metalic blue and elegant white

Location

  • Assisted GPS / GLONASS available
Memang tak aku nafikan aku jugak teringin nak membeli Grand ni, tapi aku rasa keperluan aku untuk bertukar phone buat masa ni masih belum mendesak lagi. Selagi boleh aku pakai phone yang ada aku pakai ajelah. Kalau nak juga, nampaknya aku kena simpan sikit-sikit sampai cukup. Buat Mr Hubby, maafkan diri ini sebab tak benarkan mu membeli Grand. Sebabnya kereta dan rumah lebih memerlukan duit bonus mu itu muahahaha.... statement bini yang jeles kalau Mr hubby tukar phone hahaha....


 

7 ulasan:

Mimie berkata...

Sy bru je gne note 2 xkn nk grand plak

Firdausy CiLiKku berkata...

hehehe.. mimi, grandnih bg org yg x cukup duit nak pakai notejer.. kalau nak bandingkan harga note lg mhl dr grand dan juga lagi bagus serta smooth dari grand.

Mummy MM berkata...

Bestnya.. Nak beli tapi tak berduit..

Firdausy CiLiKku berkata...

Samalah kita Isabel.. duit bukan takde kuarangjer...

THE AUTHOR berkata...

Kalau tgk spesifikasinya memang ok sangat tu....hehehhhe
Kepada suami para suami...kalau bab gadget sudah pasti isteri akan menentang habis-habisan cuba kalau kata beli sofa...emmmm...hahahahah

Firdausy CiLiKku berkata...

muahahaha.. bro hanif, itu biasalah... alang2 dia nak tukar gadget tu, baik tukar dgn gadget saya sekali wakakaka

budakbandunglaici berkata...

galaxy grand sgt cantik. lebih besar dari S3 & kecik sikit dari note2. BBL pun teringin nak beli grand tapi jatuh hati lak dengan galaxy mega. a hak..