Jumaat, Oktober 19

Pensijilan Semula Amalan 5S

Post yang dah lama aku nak keluarkan, tapi baru kali ini aku berkesempatan mengedit gambar dan mengepos ke entry.

Tahunni genap tiga tahun amalan 5S di Majlis tempat kerjaku dilaksanakan. Dan genap 3 tahun juga aku menjadi auditor dalaman untuk 5S ni. Tapi tahunni agak berbeza sedikit sebab ada bff aku yang turut menjadi auditor bersama.

Tahunni aku di arahkan untuk mengaudit Jabatan Lesen dan Kesihatan. Dua jabatan yang agak besarkot. Tak ada apa sangatlah nak di tengok dan ditegurpun. Dah tahun ketigakan.. kekal kemas sahajalah. Berhabuk tu biasalah. Bermula dengan rehearsal, En. Lidzuan sebagai pegawai pemantau dari NPC sendiri.
 Kemudian, Auditor-auditor diarahkan untuk menjalankan tugas masing-masing. Jadi kami ke Jabatan perlesenan dahulu. Antara contoh yang boleh kita ambil adalah:-
Semangat 5S yang ditunjukkan oleh jabatan ini sendiri, 
sanggup keluar duit jabatan untuk buat banting sendiri
Labeling untuk laci dan almari

Sudut 5S dan Inventori di Bilik fail
ok jom kita ke bangunan sebelah pula

Kaunter yang ceria
Sudut 5S untuk bilik fail serta Parking untuk fail dalam proses (atas platform)
Dah selesai mengaudit Jabatan Perlesenan kami ke Jabatan Kesihatan pula.
Sudut 5S untuk setiap zon dan board aktiviti kakitangan 
(guna budget jabatan)

Bilik Mesyuarat dan pintu masuk ke tandas.
 Namun, dalam pada cantik dihias, ada juga yang x cantik. sila jangan contohinya seperti gambar di bawah.

Sampah bertaburan, peralatan pembersihan perlu letak di tempat yang sesuai



Tiada ulasan: